Ur balans..

Det är nästan lite tröttsamt att veta att om jag har några bra dagar så efterföljs dem i stort sett alltid av någon eller några dagar med bakslag.

Efter en underbar helg förra veckan så kände jag mig lite dränerad och ur balans i ett par dagar och gråten låg hela tiden nära, men jag försökte ändå att göra saker för att inte fastna i dåliga rutiner.

 

Min fristad är som jag tidigare skrivit just nu träning i olika slag. Jag börjar dagarna med lite yoga (på nybörjarnivå bör tilläggas 😉 ), sedan antingen ett kortare workoutpass eller en löptur.

Löpningen går fortfarande sådär, fast sakta men säkert blir det lättare och kroppen orkar mer och mer. Jag försöker fokusera på min fysiska hälsa även när det gäller mat, mår min kropp bra så är det ju större chans att jag även hinner ikapp med resten.

 

Jag försöker att hela tiden hålla mig upptagen med småsaker som att rensa i förråd, städa mm så att jag inte sjunker tillbaka in i tankarna. Men det är lätt att hamna där ändå, minsta lilla grej som påminner om lillebror kan få mig ur balans och det är då inte alls särskilt lätt att hitta tillbaka till det jag höll på med.

 

Det är så otroligt svårt att försöka få någon annan att förstå hur det känns och jag känner ofta att jag behöver förklara mig eller ursäkta mitt beteende, trots att jag vet att dem flesta har en stor förståelse för att beter mig som jag gör.

Men jag tror att när man är som jag är i vanliga fall (en extremt social person) så stressar man gärna upp sig över det faktum att personligheten är så drastiskt förändrad. Det innebär ju också att jag ofta lägger på det där leendet när jag möter någon, bara för att slippa konfronteras med frågor. Jag hälsar glatt och låtsas som om allt är som vanligt!

Ett möte med någon där något blir lite för känsligt eller påminner mig om mitt personliga kaos slutar oftast med att mina flyktkänslor tar över och jag skyndar därifrån, sedan kommer ångesten som ett brev på posten, åh hjälp vad jobbigt det är.. Det kan verkligen vara så små saker som gör mig illa till mods, det är sällan något som den jag möter är medveten om utan oftast vardagligt prat som kommer lite för nära.

 

 

Men idag utmanade jag mig själv igen. Tillsammans med familjen, vänner som jag är trygg med och min storasyster med son så for vi på kosläpp. Där var det MYCKET folk!

Jag stötte på ett flertal som jag känner/är bekant med, men jag undvek samtal och hälsade bara eller nickade, mer orkade jag inte. Försökte att inte se mig omkring alltför mycket. På det stora hela så gick det ändå bra men direkt när vi kom hem så kom flyktkänslorna, så det blev en sväng till lillebror med följande löptur (som dessvärre inte alls gick bra idag), och det lugnade en del.

Fast det är ju sånt här jag måste göra för att komma vidare, jag måste utmana mig själv i lagom stora doser så att jag inte fastnar. Så jag får helt enkelt klappa mig själv på huvudet och säga ”Bra, du fixade det”, och fortsätta med mitt skådespel inför andra ett tag till.

 

Men om du möter mig och jag verkar stressad eller konstig och plötsligt ”måste iväg” så kom ihåg att det är inte inte du, det är jag, det är jag som inte orkar. Det är jag som inte vill konfronteras med mina tankar just då, vill inte gråta.

 

I veckan fick jag den första vårbuketten av mina fina pojkar, den skulle såklart stå hos lillebror. Älskade ungar! ❤

IMG_0587

Nu ska jag ta hand om mina ömma knän och mysa ner mig i soffan med lillasyster och bara njuta av lugnet.

Kram på er! ❤

 

One thought on “Ur balans..

  1. BigSis

    Du gjorde sååå bra idag ska du veta ❤flera klappar på axeln för denna utmaning ✌
    Hoppas och tror (säkert) att dem vi stötte på idag förstår …. 💜

    Gilla

    Svara

Kommentera

